Het plan en de voorbereiding! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Linda Jakobs - WaarBenJij.nu Het plan en de voorbereiding! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Linda Jakobs - WaarBenJij.nu

Het plan en de voorbereiding!

Door: lindajakobs

Blijf op de hoogte en volg Linda

29 November 2011 | Nederland, Nijmegen

Hallo!

Zoals je weet vertrek ik rond de 10e van januari voor een jaar(tje) naar Uganda om daar te werken in het onderwijs. Ik heb me het afgelopen half jaar voorbereid op een avontuur dat ik ooit eens een keer in mijn leven zou willen beleven. Ik vind bovendien dat ik door de kansen die ik heb gekregen door waar ik geboren ben, hoe ik ben groot gebracht en hoe ik ben opgeleid, de verantwoordelijkheid heb om een beetje bij te dragen aan een betere wereld voor iedereen, hoe klein mijn bijdrage uiteindelijk ook zal zijn en hoe idealistisch dit misschien ook klinkt. Op dit moment laat mijn persoonlijke situatie het toe en daarom kies ik ervoor om dit avontuur nu aan te gaan. Het lijkt me een super ervaring en ik heb er heel veel zin in!

Iets meer over het werk dat ik daar ga doen
Mijn passie en achtergrond ligt in het bijdragen aan verbetering van het onderwijs en dat is ook de reden dat mijn werk in Uganda daarop zal zijn gericht. Ik krijg daar een rol in een in totaal 5 jaar durend landelijk project van het Ministerie van Onderwijs, geleid door Unicef en gefinancierd door het Nederlandse en het Britse rijk, dat per district wordt uitgezet. Mijn functie heet Teacher Educator en mijn taak wordt om met collega’s van de plaatselijke Primary Teacher College (PABO) een professionaliseringsstructuur op te zetten voor leerkrachten die werkzaam zijn op basisscholen in het district. Je kunt hierbij denken aan curriculumontwikkeling voor nascholing, een kwaliteitszorgsysteem opzetten, basisschoolleerkrachten trainen in werkvormen als intervisie, coaching on the job en feedback geven en ontvangen.
In 2007 is in Uganda een nieuw curriculum (onderwijsprogramma /doelen en inhouden) ingevoerd, hiermee wordt gestreefd naar kwaliteitsverbetering van het basisonderwijs. Een belangrijk onderdeel van het nieuwe curriculum is het lesgeven met een meer kindgerichte benadering. Er worden in het curriculum methodes genoemd die leerkrachten kunnen gebruiken om de kindgerichte benadering te realiseren. De invoering van het curriculum verloopt moeizaam. Leerkrachten vinden het lastig om ermee te werken en er wordt weinig/geen bijscholing gegeven, terwijl hier wel behoefte aan is. De leerkrachten grijpen snel terug op de oude methodes omdat zij die gemakkelijker vinden. Er vinden lange instructiemomenten plaats en leerlingen zitten meestal passief in de klas. Sommige leerlingen verlaten de basisschool terwijl zij niet kunnen lezen. Het uiteindelijke doel van het project van Unicef is dan ook dat leerkrachten beter gaan lesgeven, zodat de kinderen daar met meer kennis en kunde de basisschool afronden.
De afgelopen maanden ben ik voorbereid om de hulp die ik daar ga geven op zo’n manier aan te bieden, dat het effect ervan duurzaam is. Ik ga daarom ook proberen de mensen daar zo te begeleiden, dat ze het zowel tijdens mijn verblijf, maar zeker ook als ik weer bij jullie terug ben, zoveel mogelijk zelf kunnen doen.

Iets meer over hoe het geregeld is
Mijn werkgever HAN heeft mij in de gelegenheid gesteld om onbetaald verlof op te nemen, zodat ik na een jaar weer terug kan komen in mijn huidige baan. Dat is heel fijn, want ik zie de baan in Uganda ook als een tijdelijk project, dat prima aansluit bij hetgeen ik tot nu toe heb gedaan en de professionele richting die ik voor de toekomst zie.
De organisatie (stichting VSO) waar ik een tijd geleden gesolliciteerd heb, heeft voor mij een passende baan gezocht en heeft me inhoudelijk voorbereid op het werk in Uganda. Zij regelen en betalen de vlucht, het visum en de werkvergunning en zorgen voor de nodige verzekeringen. De lokale werkgever in Uganda zorgt voor huisvesting en een lokaal salaris (wat neer komt op ong. € 200,- per maand). Dit betekent dat ik daar kan leven op een eenvoudig, maar voldoende standaard. Om te reizen om wat van het land te kunnen zien of soms wat westerse dingen te doen (uit eten, cafeetje e.d., voor zover dat daar kan), moet ik zelf geld meenemen. Er is een auto :) en chauffeur voor mij beschikbaar die mij kan brengen naar de verschillende schooltjes in het district.
VSO heeft een programmakantoor in Uganda en ik krijg daar een mentor aangewezen waarop ik kan terugvallen als dat nodig is. Ook komt deze mentor mij regelmatig bezoeken op de werkplek. Verder wordt er vanuit het programmakantoor georganiseerd dat de mensen die via VSO in Uganda werken en wonen (vanuit allerlei verschillende projecten), elkaar regelmatig zien zodat er een sociaal netwerk is. VSO heeft een ziekenhuis en een speciale arts aangewezen die mij behandelt, mocht ik ziek worden. Dit gaat altijd onder supervisie van het Havenziekenhuis in Rotterdam, waar ik binnenkort nog een uitgebreide medische check- up ga krijgen. Verder ben ik op dit moment nog veel praktische dingen aan het regelen, zoals uitzoeken, opzeggen, uitschrijven, invullen en opsturen, kopietjes maken, inscannen van benodigde documenten, spulletjes kopen, telefoontjes plegen, mailtjes schrijven, wachten, nabellen, wachten etc. Gelukkig breng ik zoveel als mogelijk tijd door met vrienden en familie, en oh ja.. er moet ook nog flink gewerkt worden, want de huidige projecten op mijn werk rond ik voor de kerstvakantie af.

Iets meer over waar ik tijdens dat jaar kom te werken en wonen
Uganda zal mijn homecountry zijn voor het komende jaar. Het ligt in Oost-Afrika ter hoogte van de evenaar. Het land wordt ingesloten door de Democratische Republiek Kongo, Kenia, Rwanda, Sudan en Tanzania. Ongeveer 8 jaar geleden ben ik met een vriendin naar het buurland Tanzania geweest, dus ik heb al een klein beetje kunnen ervaren hoe het daar is. De grens met Tanzania loopt gedeeltelijk door het 34.500 km2 grote Victoriameer, dat ongeveer voor de helft van Uganda is. De oorsprong van de rivier de Nijl ligt aan het Ugandese deel van het Victoriameer. Uganda is ongeveer 7 keer zo groot als Nederland.
Het land heeft een tropisch klimaat, het wordt daarom ook wel ‘de parel van Afrika’ genoemd, maar het wil ook zeggen dat het er veel regent. Er zijn twee droge periodes: van december tot februari en van juni tot augustus. De temperaturen liggen het hele jaar door rond de 25 graden.
Het landschap bestaat voornamelijk uit plateaus en berguitlopers. De helft van het Ugandese grondgebied is niet ontgonnen of bebouwd. Omdat het vooral in het zuidelijk deel van het land zo vruchtbaar is, bestaat daar intensieve landbouw, met enorme bananen-, katoen-, koffie-, thee- en tabaksplantages. Veel kleinschalige landbouwers oogsten twee tot drie keer per jaar bananen, sorghum, maïs, millet, suikerriet, cassave en koffie. Hun vrouwen telen verschillende soorten groente en fruit. Veel mannen werken op de grote plantages, anderen verdienen hun geld in de mijnen of in de bier-, frisdrank-, sigaretten- of katoenfabrieken. Er wordt vooral koffie, katoen, thee en tabak geëxporteerd. 77% van wat de export opbrengt is nodig om de buitenlandse schuld af te betalen. Het gemiddelde gezinsinkomen is 60.000 shilling, ongeveer € 35,- per maand.
Ongeveer 12% van Uganda's gehele oppervlakte bestaat uit nationale parken en bossen. In Uganda leven veel olifanten en giraffen, hoewel er nog altijd bovengemiddeld gestroopt wordt. De rivieren en meren worden bevolkt met duizenden nijlpaarden. De zeldzame gorilla's leven in het Mufumbiro Vulkaangebergte. Bij Lake Edward komen leeuwen voor die in de bomen leven. Zowel in als buiten de wildparken zijn er wevervogels, kingfishers, buffels, antilopen, Uganda kops, wrattenzwijnen, visadelaars, gazellen, bushbocks en bavianen. Geen idee hoe die er allemaal uitzien, maar dat kan ik jullie over een tijdje vast vertellen of foto’s van laten zien. Als het je een interessant land lijkt, of als je zelfs overweegt om er naar toe te gaan :), zie www.visituganda.com, www.landenkompas.nl/uganda/reisaanbod, of www.lonelyplanet.com/uganda.

De plaats waar ik ga werken en wonen heet Masaka, een provinciestadje in het gelijknamige district, niet ver van de hoofdstad Kampala en het vliegveld in Entebbe, in het zuiden van het land. Het is een stadje van ong. 70.000 inwoners, dichtbij het Victoriameer, zie de kaartjes (in de bijlage bij deze mail).
Politiek gezien is het al sinds jaren relatief rustig in Uganda. De voertaal op het werk, maar voor mij vast ook wel in het dagelijks leven, is Engels. Toch zal ik bij aankomst in januari de basis van het Swahili gaan leren, als ook leren inkopen doen op de markt, koken met lokale ingrediënten en andere culturele en praktische dingen, tijdens een in-country training van VSO.
Zoals gezegd is mijn huisvesting al geregeld, ik zal in een (stenen :)) huis gaan wonen, waarschijnlijk op of in de buurt van de campus. Vergelijkbaar met zoals iedereen daar woont, zal ook mijn huis sober zijn, maar wel met alle benodigde inrichting. Misschien ga ik het huis delen met een andere VSO’er, maar dat weet ik nu nog niet.
Ik weet nu al wel dat ik terecht kom in een omgeving waar meer westerlingen wonen en werken en er zijn meer Nederlanders en ook Engelsen, die werken in hetzelfde project in een ander district. Met hen zal ik op afstand gaan samenwerken. Ik heb op het werk de beschikking over internet, maar dat moet ik delen met de docenten en studenten van de PABO. Als ik wil Skypen of langere tijd van internet gebruik wil maken, ben ik aangewezen op lokale internetcafeetjes. Tijdens onze zomertijd is het in Uganda 1 uur later en tijdens onze wintertijd is het daar 2 uur later. Ik zal mijn Nederlandse telefoon meenemen en ga daar een Ugandese SIM-card aanschaffen, hoewel ik de mobiele telefoon waarschijnlijk vooral voor het werk en leven daar ga gebruiken (ik zal zorgen dat ik voor de zekerheid Whatsapp heb geïnstalleerd, voordat ik vertrek (eindelijk, pff).
Ik zal tijdens mijn verblijf in Uganda een website gaan bijhouden, zie www.lindajakobs.waarbenjij.nu
Als je het leuk vindt, kan je op deze manier een beetje blijven volgen wat ik mee ga maken.

Heel veel groeten en liefs van Linda

  • 29 November 2011 - 14:23

    Jikke:

    He chick,

    Zoals ik van je gewend ben, ben je goed voorbereid en doe je aan goede informatievoorziening. Erg leuk om alvast wat te lezen van waar je heengaat en wat je precies gaat doen.
    Je weet dat ik jou enorm ga missen. juist in de komende maanden.. Je bent heel begaan met je medemens en maatschappij. Dat maakt je een mooi en bijzonder mens!
    Ik ben heel trots op je!
    liefs, x Jik

  • 30 November 2011 - 11:43

    Su:

    Lieve Lin! Ik ga je natuurlijk volgen. Helaas ben ik in het buitenland op het moment van je feestje maar voor mijn vertrek ga ik je nog zien om je een 'afscheids' knuffel te geven.

    Liefs,
    Su


  • 05 December 2011 - 17:44

    Evelyn:

    Hey Lin,

    Ik dacht: even kijken of je site al in de lucht is en ja hoor: daar ben je!

    Veel succes met de laatste voorbereidingen, niet alleen maar stressen maar af en toe ook tijd houden voor leuke dingen :-). ik hoop dat het een TOPjaar voor je wordt. Hoe dan ook gaat het je veel leren en brengen. Ik heb super veel vertrouwen in je.

    Xx Evelyn

  • 11 December 2011 - 16:17

    Greet Van Bethraij:

    Je hebt een leuk verslag gemaakt van de voorbereidingen en ik ga je zeker volgen. Heel veel succes.


  • 13 December 2011 - 21:48

    Mariska Van Leuken:

    Hoi Linda,
    Wat een leuk reisverslag heb je gemaakt, Veel plezier in Uganda en ik ga zeker je reisverslagen volgen.

    groetjes Mariska.

  • 20 December 2011 - 08:06

    Janneke:

    Ooo Linda!!
    Wat stoer!! Het komt nu wel heel dichtbij... Ga er heerlijk van genieten en ik ga je zeker volgen... Maar wat is een jaar(tje) nou! Je bent zo weer hier!
    Enjoy en maak er een mooie ervaring van!

    Liefs Janneke

  • 26 December 2011 - 16:28

    Greet Van Bethraij:

    Linda, ik wens je een geweldig 2012!!! Dat 2012 mag brengen wat je er van verwacht en liefst nog meer. Liefs van je tante.

  • 02 Januari 2012 - 08:07

    Renate Nijk:

    Hoi Linda,

    Leuk om al te lezen wat je gaat doen en waar je terecht gaat komen!.
    Ik wens je alvast heel veel succes en plezier voor komend jaar, het zal vast een heel bijzondere ervaring zijn.
    groetjes, Renate

  • 02 Januari 2012 - 19:47

    Saskia:

    Lieve Lin,

    geloof in jezelf!!!!

    ik ga je zeker volgen; ben benieuwd naar je verhalen.

    dikke kus sas

  • 03 Januari 2012 - 14:12

    Paulien Oudshoorn:

    Hallo Linda,

    Wij wensen jou een heel goed 2012!

    Een heel succesvol jaar in Uganda, dat je je doel daar mag bereiken!

    Fijn dat we je kunnen volgen op deze site. Aangezien de jaren voorbij vliegen, zal ook dit jaar snel om zijn zeker als je daar zo'n doel hebt.
    Probeer daarom ook zoveel mogelijk te genieten.

    Een goede reis en een prachttijd toegewenst, groetjes Paulien, Joop, Maaike en Debbie.


  • 03 Januari 2012 - 20:30

    Henriette En Jacques:

    Hoi Linda,
    Nog een paar dagen en dan vertrek je (gelijk met Trees ?) naar Uganda. We wensen je een geweldige tijd daar en zullen je volgen op dit blog.
    Wij vertrekken op 6 februari, als Mozambique alle papieren op tijd in orde heeft gemaakt.
    Sterkte met het afscheid van alle mensen die je lief zijn en een goede reis.
    Hartelijke groet, Jacques en Henriette Jansen

  • 09 Januari 2012 - 21:00

    Juliette Hoogeveen:

    Lieve Lin,

    Maak al je dromen waar. Ik hoop dat alles helemaal gaat zoals je het wilt en dat je enorm geniet van het leven in Uganda.
    Ik ga je volgen!

    Liefs, Juliette

  • 11 Januari 2012 - 07:54

    Esther Van Der Linde:

    Bijna is het zover! Geniet ervan en ik hoop hier al je verhalen te kunnen lezen.

    Esther

  • 12 Januari 2012 - 09:07

    Paul Peters:

    Hoi Linda,

    Wat bijzonder dat je dit onderneemt! Ik hoop dat je een erg goed jaar tegemoet gaat. Je reisverhaal roept allerlei herinneringen op bij mij van ons verblijf in Gabon, in het Afrikaanse regenwoud. Ik was toen piepjong en net afgestudeerd (bijna veerig jaar geleden...). Ik heb minstens zo veel van de Afrikanen geleerd als zij van mij. Maar wat een mooie tijd was dat!

    Hartelijke groet en veel plezier daar!

    Paul


  • 12 Januari 2012 - 20:28

    Sas:

    hoi lieverd,

    als het goed is, ben je inmiddels op de plaats van bestemming. Raar idee dat je nu zo ver weg bent.

    Maak er iets moois van.

    groetjes sas

  • 12 Januari 2012 - 21:15

    Sandra Mos:

    Hee Linda,
    Heb vanochtend om half acht aan je gedacht, toen jouw grote avontuur echt begon! Je bent er nu waarschijnlijk, de eerste cultuurschok heb je waarschijnlijk gehad! Hoop veel van je te lezen hier. Enne... Wie weet tot daar in Oeganda!

    Groetjes, Sandra

  • 13 Januari 2012 - 11:48

    Nzuri Mtu:

    tutaweza kufuata, shujaa mwanamke

    nzuri mtu

  • 31 Januari 2012 - 14:36

    Stephanie V Bethraij:

    Hey linda.
    Beetje laat, maar leuk verslag!
    Ziet er super uit hoor. Ben heel benieuwd naar alles wat je daar gaat meemaken dus ik hou je in de gaten ;-) ga nu ff de rest van je verslagen lezen haha.

    Groetjes Stephanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Op de veranda bij het guesthouse in Kampala

Actief sinds 05 Sept. 2011
Verslag gelezen: 879
Totaal aantal bezoekers 47819

Voorgaande reizen:

12 Januari 2012 - 12 Januari 2013

Werken aan beter onderwijs in Uganda

Landen bezocht: